Hur firar ni jul?

Fick precis en kommentar från en tjej som undrade hur jag skulle fira jul. Det är faktiskt ganska kul att veta hur andra gör. För mig är det inget glamouröst överhuvudtaget. Jag tycker om julen väldigt mycket, det gör jag, men saken är den att jag är en väldigt social människa, en social människa UTAN släktingar, sånt gör sig påmint under såna här högtider. Julen firar jag alltså tillsammans med mamma i all enkelhet. Vi fixar ett eget julbord (Hade tänkt beställa från catering i år, men antagligen är vi för sent ute) äter det cirka tolv halv ett. Sen är det Kalle Anka som jag är så jäkla trött på, det står mig uppe i halsen ändå sitter man där & tittar år efter år.. Att man orkar?
Sen brukar vi äta lite annat gott, kanske chips & dipp, ostbricka ibland. Runt 18 kommer vi till höjdpunkten, då öppnar vi julklappar. Efter det känns det som att dagen är över & jag får ångest. Nej, skämt å sido, men jag är en sån som alltid vill ha nånting att se fram emot, och när det jag har sett fram emot är över känner jag mig lite tom..

Ärligt talat känns julen som vilken dag som helst, vi är alltid hemma hos mamma som aldrig sätter upp några julsaker. Själv älskar jag pynt massor. Dessutom skulle jag gärna vilja fira tillsammans med fler folk, jag har en bild av hur jag vill att julen ska se ut, som det såg ut när jag var liten & mormor levde. Då hade vi en speciell tradition att vi åt kyckling, potatis & en stark sås i stället för julbord & jag fullständigt älskade den maten. Vattnar sig i munnen när jag tänker på det.. Dessutom var mina tremänningar där, mammas kusiner, mormors bror med fru osv.. Det är en äkta jul för mig. Saknar min mormor, hon borde vara med oss fortfarande =(

MEN hur firar NI jul? =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Här ofta?

E-postadress: (bara jag som ser den)

har du en blogg?:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback