Rökare

Mina kära vänner (och rökare) i klassen är lite roliga. Vi har haft föreläsningar nu om sjukdomar, när saker och ting i kroppen inte gör som de borde (patofysiologi) I vilket fall som helst, de flesta allvarliga sjukdomar har rökning som orsak, nästan alla faktiskt! Sen har vi malign melanom, dvs hudcancer, som har solning som största orsak.
På vår lilla rast blev mina vänner helt hysteriska och pratade om att nu ska de minsann sluta... (Ja, gissa vad?) SOLA.. Fan ni är helt galna. Sluta röka i stället så besparar ni er massa hemska sjukdomar. Kunde inte låta bli att skratta. Just hela grejen att bli helt hysterisk över den grejen som, visst är väldigt farligt, men som ändå inte är i jämförelse med rökning!

Ja, ni heltids-rökare ska bara veta allt skit ni orsakar eran kropp,det är mer än man tror faktiskt, usch!

Kommentarer
Postat av: Anne-Lie

Sv: Jag tycker absolut att du ska söka för det så att det inte blir värre. Om det skulle vara gallsten så har man inte ont hela tiden utan det kan gå dagar/veckor emellan anfallen och oftast får man ont efter man har ätit något som magen inte gillar.När njurarna krånglar så gör det mest ont i ryggen men som magvärk.Hopas du förstår hur jag menar. Hoppas att det löser sig för dig, det är ju aldrig roligt att må dåligt.

2009-05-10 @ 13:57:31
URL: http://nomismamma.blogg.se/
Postat av: Anne-Lie

Sv: Ja det förstår jag. Jag tycker också att det låter som njurarna.Jag tog åt mig lite av ditt inlägg och har haft stora planer på att sluta röka men tyvärr har det alltid kommit stora grejjer emellan som har gjort att jag inte klarat av att ens tänka på det men hoppas på ett rökstopp inom en snar framtid när vårt liv har ordnat upp sig.Vad läser du för något? Vården?

2009-05-10 @ 14:10:42
URL: http://nomismamma.blogg.se/
Postat av: Ung pappa till Inez

Hur är din smärta? Det finns något som kallas "referred pain" och utifrån detta kan man ibland eller ofta utesluta och härleda vad det kan vara för sak/saker som orsakar besvären.



Lite roligt information, där man kan inse vad rökningen gör med kroppen och hur lång tid innan visa saker "normailiseras".



Efter RÖKSTOPP:

- Efter 20 minuter sänks blodtrycket.

- Efter 8 h blir syrehalten normal.

- Efter 24 h minskar risken för hjärtattack.

- Efter 2-12 veckor förbättras blodcirkulationen och lungkapaciteten.

- Efter 1 år är den överhängande risken för kärlkranssjukdomar till hälften av en rökare.

- Efter 5 år minskar dödligheten i lungcancer till nästan hälften.

2009-05-10 @ 20:09:26
URL: http://ungaforaldrar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Här ofta?

E-postadress: (bara jag som ser den)

har du en blogg?:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback