etiskt okej?

Vilken lång dag! Jag fick tokstressa imorse för jag glömde ju bort tiden. Lagade mat samtidigt som jag sminkade mig, diskade och packade väskan. Anna ringde nånstans där, precis innan jag skulle gå, och undrade om jag var på väg. Trodde ju att jag var skitsen så jag störtade iväg, gick så jävla fort att jag fick ont i benhinnorna, sen visade det sig ju givetvis att klockan bara var fem över halv. Jag tror Annas klockor går lite före faktisikt, ska ställa om dom åt henne imorgon i smyg när jag är där så hon slipper ge mig fler hjärtattacker. Det är inte första gången det där händer nämligen. Idag sa hon åt mig att jag skulle ta på mig halsduk också, tror att jag har fått en liten extra mamma ;)

Idag hade vi medicinsk etik, väldigt intressant faktiskt. Vi fick sitta i våra grupper och diskutera olika frågor. Bland annat aktiv dödshjälp och så den där frågan vi hade.. Glömmer alltid vad det heter, ni vet när man ger patienter sockerpiller i stället för riktig medicin i smyg och ser vad som händer, om det hjälper eller inte? Ja, ni vet säkert.. Jag kan bara inte minnas det.
Jag kan nästan bli lite arg när jag diskuterar sånt här. Vad ger dessa läkare rätten att svika ett förtroende som man som patient har för sin läkare? Det är ju som att läkaren skulle säga "Här! Du är hypokondriker, du ska bara äta sockerpiller så det blir tyst på dig!" Förnedring. Nu är det ju inte meningen att man ska få reda på att man kanske ätit sockerpiller, men tänk om. Hur stort förtroende skulle man ha för sjukvården hädanefter? Hur skulle ni känna er om ni fick reda på att eran läkare låtsas gett er en riktig medicin som sen visade sig vara sockerpiller? Det är förjävligt och jag hoppas verkligen inte att det förekommer inom sjukvården, annat än i forskningssyfte då, för då är det givetvis okej. Så länge man är informerad, men just "dumförklaringen" gillar jag inte. Jag kan bara tänka mig deras konversationer på lunchen
- Häromveckan gav jag min patient sockerpiller för jag var så trött på hans tjat om värk i knäet. Han skulle höra av sig om det inte hjälpt och det har han inte gjort! ha ha ha, vilken idiot som gick på det där!

Nej, läkare ska inte experimentera på det viset med andra människor. De ska ha förmågan att bygga upp ett förtroende, inte förstöra ett. Nej, usch jag blir rejält upprörd faktiskt!


Tack anonym, Placebo heter det ju givetvis =)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Placebo :)

2009-02-18 @ 20:17:20
Postat av: Anonym

Alla som ser det här borde kolla in den här tjejens blogg, hon är galen, använder sprutor, är alkoliserad och ska göra plastikoperationer för pengar som hon får från sin familj, hon är helt sjuk.



Här är hennes blogg: http://youpushedmeaway.blogg.se

2009-02-20 @ 02:25:41
Postat av: Nattis

Jag tror sockerpiller kan vara bra i vissa fall. Som på äldreboenden när folk gnäller bara för sakens skull, dom känner att de blir sädda och att man tar deras problem på allvar och andra slipper höra på tjatet och gnällandet så alla vinner ju på det :)

2009-02-20 @ 14:06:59
URL: http://moveahead.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Här ofta?

E-postadress: (bara jag som ser den)

har du en blogg?:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback